Eems Loodskotter No. 1

Eems Loodskotter No. 1
Eems Loodskotter No. 1
replica
Nederland
1997-2004
In een Loods, Delfzijl
Scheeps- en jachtontwerp Gaastmeer
5115
VE
28 mtr
5.2
2.65
24 mtr
Rondspant
Polywood
Hout/Eiken
Twee mast + spriet
195 m2
Cummins
220 pk
01/01/2002
hydraulisch
twindisc
Replica

De eerste loodsvaartuigen die in de zeegaten van de Eems dienst deden, waren rinkelaars. Deze platbodems bleken echter weinig geschikt voor loodsdiensten. Zij werden al snel vervangen door hetzelfde soort vaartuigen dat ook reeds op andere locaties met succes door het loodswezen was ingezet: de Loodskotter. De eerste kotters hadden nog een lengte van slechts zestien meter, maar later zouden er versies met een maximale lengte van twintig meter worden gebouwd. Het waren efficiënte, manoeuvreerbare schepen met goede zeileigenschappen, die waren voorzien van een rechte steven, twee masten, een stagfok en een kluiver. Op de kleinste types van deze kotter leek de bezaan-mast enigszins vreemd neergezet: de bezaan, of dandy, was hoofdzakelijk bedoeld als hulp bij het manoeuvreren. Benedendeks bevond zich het bemanningsverblijf waarin ook de loodsen verbleven. De loods-schipper had echter zijn eigen verblijf in het achterschip.

Rond de eeuwwisseling kende Delfzijl een vijftal van deze schepen. Zo was er een inspectiekotter, die slechts werd gebruikt door het hoofd van de dienst die de kolonel werd genoemd. Dat laatste vond zijn oorzaak in het feit dat de loodsdienst van toen nog altijd rechtstreeks onder de marine ressorteerde. Deze kotter werd ook wel eens gebruikt voor het loden van het vaarwater. Het een en ander bracht met zich mee dat het schip van deze ‘kolonel’ ook wel eens in andere havens afmeerde. Zo kon je het op een mooie dag in de haven van Zoutkamp aantreffen.

Voor meer informatie zie: https://loodskotter.nl/
OnderwerpCategorieDatum
Deze gebruiker heeft geen berichten
0